home
contact
stille vennoten log-in
Nederlands
Engels
 
  intro  
  de film  
  concorde film  
  synopsis  
  archief
  foto's  


ROBBERT WIJSMULLER
VIERT 25 JAAR CONCORde film

Zoals in het decembernummer van Holland Film Nieuws al werd aangekondigd, zal op 12 mei a.s. (precies tijdens het Cannes Film Festival) Concorde film 25 bestaan. Een jubileum van wat met recht een instituut binnen de Nederlandse filmwereld genoemd kan worden. Op bijzondere wijze geeft de oprichter en eigenaar van Concorde film, Robbert Wijsmuller, gestalte aan zijn in de internationale filmwereld zo gerespecteerde distributiekantoor.

HARMONIE
Robbert Wijsmuller begon zijn carrière in het filmbedrijf bij Centra Film te Scheveningen, hiermee in de voetsporen van zijn vader tredend, die eerder directeur van het Nederlandse kantoor van Paramount was geweest.
Wijsmuller ontwikkelde zich al snel tot een man met een geheel eigen visie op de wijze waarop distributie van film zou moeten geschieden. Omdat deze ideeën niet binnen Centra Film konden worden verwezenlijkt, besloot hij zijn eigen weg te gaan wat resulteerde in de oprichting van zijn eigen filmverhuurkantoor in 1972.
Als naam koos hij voor de Concorde film, een verwijzing naar het Latijnse woord concordia, wat ‘Eendracht’ of ‘Harmonie’ betekent, maar ook met een knipoog naar het toenmalige groeiende succes van het vliegtuigproject.

KANTOOR OP HET STRAND
In Nederland en in het buitenland werd de gedrevenheid en de eigenzinnigheid van Wijsmuller duidelijk. Een eigen visie op de wijze waarop films in Nederland in de theaters uitgebracht konden worden ”Waarom niet in drie zalen in Amsterdam?”; ”Waarom niet in Tuschinski 1 én City 1 tegelijkertijd uit met een film?” (niet eerder gebeurd); maar ook het zo kenmerkende kantoor voeren op het strand of terrassen tijdens de festivals van Cannes en Venetië waarbij de diverse producenten bij Robbert Wijsmuller konden aanschuiven leidde tot bekendheid (beruchtheid) en groot respect.
Niet allen producenten als Jeremy Thomas, Claude Berri, Andy Vanja en Mario Kassar, maar ook Hollywood- en andere filmgrootheden als Sergio Leone, Roman Polanski, Sean Connery, Micheal Douglas, Paul Verhoeven, Jean-Jacques Annaud, Robert DeNiro, Nastasja Kinski etc. waren in gezelschap van Robbert Wijsmuller te zien daarnaast zijn ook trouwe Cannes-bezoekers als Jan en Wil van Dommelen, Ad Westrate, Chiem van Houweninge, Matthijs ven Heijningen en Laurens Geels bij het Concorde-bord op het Carltonterras te vinden.

ZILVEREN ROOS
In december werd in HFN al een overzicht gegeven van de typische filmkeuzen van Wijsmuller (KIDS, PULIP FICTION, LAST EMPEROR, AMADEUS, MY NAME IS NOBODY, BASIC INSTINCT, CISKE DE RAT, EVITA, etc) typisch is ook altijd de wijze geweest waarop Robbert Wijsmuller zich inzette voor het algemeen film belang. Niet alleen tijdens zijn jaren als lid en Vice-voorzitter van het bestuur van de NBB waarbij hij onder meer betrokken was bij de besprekingen van de majors binnen de NBB de hervorming van de NBB naar NFC bij de verlaging van het BTW-tarief.
Als dank en erkenning voor betrokkenheid bij en inzet voor de Nederlandse filmcultuur ontving Wijsmuller 1992 de Zilveren Roos.